amaran

aku suka cerita macam-macam. pasal itu la..ini la... campur-campur. penggunaan bahasa dalam blog ini adalah sgt tidak baik utk akademik especially yang mane nak pekse tu kan... but i dont care. sume benda n cerita serta ayat dlm ni adalah mengikut kesukaan aku sebab ini blog aku..bukan blog ko. so x payah la pandai2 nak kondem2 or komen2 ye. kalo ko suke menaip, sila buat blog sendiri and taiplah sampai lebam. i dont welcome any comment yg bersifat kepochi. tamat

Tuesday, October 29, 2013

wisdom tooth removal

bersiaran dari bilik yang cerah sbb last week ayah baru terbuka hatinya utk tukor lampu. 
haha!

so today's topis is pembedahan gigi bongsu sang mastbaik. ye kawan kawan..sudah selamat semuanya, Alhamdulillah. gigi tu pun sudah dibasuh bersih dan sedia utk di jadikan buah rantai jika mahu.
sape nak? aku jual rm2k.

*mengarut!*

anyway, being seorg mast, pegi appointment gigi pun lambat bangun! appointment kul 915. kul 830 aku baru terjaga. siap mimpi operation dah settle. bila bangun belum siap lg, I is sad~

aku gerak sorg je. mak nak ikot aku kate xpayah la. bukan ape pun. dlm kul 9 baru smpai area klinik tu. doc dah pesan sruh makan dulu. aku berangan la nak mkan nasik lemak kerang. tapi since dah lambat, pasrah je la telan mcd breakfast. boleh la dr xde kan. ngam2 kul 915 aku  ting tong klinik tu. dan akulah 1st patient of the day!

wippa~

setelah mengumpul kekuatan utk berlagak rileks, aku pun mengutarakan soaln kepada doc.

"so doc, what shud i do now?" - kemain eksyeh!
lalu doc membalas yakin "take this. i want to see the reaction whether u r alergic or not"
"of course not la doc. i x alergic apape. i alergic habuk je" - motif explain keadaan resdung aku kat doc gigi??

*duh!*

so layan kan je la doc tu. mate aku gatal2 sket pas mkn ubat tu. tp die tenung aku kemain dekat and dgn yakinnya.. "ok no problem". cuma nurse je lawak sket. 
"mast, mata u mmg bengkak ke?"
"ye kakak, itu eye bag saya" jawab aku dlm keadaan tersedu-sedu. aku nak suntik botox pasni!

tgh nk cek alergi sepi. mate dah berair2 gatal!
before operation aku gedik google n bace blog org2 yang pernah buat surgery ni. terus jadi goyang sbb sume kate sakit. but melihat kepada keyakinan doc itu terhadap diri sendiri, aku mcm ok sket la. lagi pun dlm otak aku pk, lantak la..layan je skali ni.

procedure operation aku td mcm simple and fun. yup! fun. sbb doc cabut gigi aku smbil dengar berita kat radio yang coverage xberapa ade so dgt la bunyi *crrsshh....the nation...ccrrsss....banana..* ye weh.. mase cabut tu, die sembang pasal banana ngan nurse.

"its true u know, nowadays very difficult to get banana. they export all to singapore la, france la.."
-sambil tangan dok potong2 gusi aku agaknye. time kasih doc atas kisah banana itu.

well, let me simplify. kot2 la ade org yg nak buat operation ni and gugel2 mcm aku buat. asyik bump kat cerita yang sakit. biar aku sedapkan hati korang sket ok.

1. doc bagi ubat utk cek aku alergik ke x. after half and hour baru move to next step.
2. die letak sumthing taste like strawberry dkt gum. utk bg kebas b4 bius. aku terpengaruh, mcm sedap. so aku jilat2. sudahnye lidah aku skali kebas! *sengal*
3. so die bius and bius. 4 bius. tp yang ni x sakit. biase je. 
4. tunggu sampai bius bertindak. so aku jalan2 dlm bilik die tu. doc tu plak gi bace paper. aku amik2 gambar.

 


5. bermula la episod cucuk2 gusi nak test bius ok ke x. ade satu part tu mcm terasa. so doc enjet satu kali lagi. total 5 bius. miahaha!

dah x rase ape. muka harus berlagak!
6. die dah tutup mate aku. aku rasa die mcm dh nak start, aku pun melontarkan. "gud luck doc!" sambil tangan genggam di dada. kelepek! doc tampor peha aku. aku bikin die terkejut kot. ahha!
7. rasa mcm tekanan sket2 je. mcm rasa die ukir2 something kat dlm mulut. aku rasa tu sbnrnye die potong gusi aku ikut bentuk gigi. sbb mase tu ttbe rs benda likat. darah la tu.
8. dah start dah die test2 alat die. *zzzzzz...zzzzzz* aku pura2 tido. tp die ajak sembang. ha! yg pasal banana tu la! 
9. nurse pegang kepala aku. swuh trik napas sbb nak kuarkan gigi la tu. yg doc x abis2 swuh aku goyang kaki. goyang tangan. die nak aku rilek katenye. time ni bunyik mesin tu buat hal. kemain dekat ngan telinga. stress aku. sib baik x sakit.
10. gigi dah keluar. siap tunjuk kat aku. mcm org beranak. "tgn gigi u mastura...tgk ni.." iye la doc! mulut aku masin ni ape pasal??

haruslah black and white. baru exclusive.
11. upenye die ltk air garam da.... sambil jahit, sambil die alirkan air garam. wlpun aku ske masin, aku x ske air garam. so aku xmo telan. aku buat yg mcm org gaggle listerin tu. *ggrrrrrllll....ggllllrr* pap! kena sedas lg dr doc. hahaha. aku igt die ni pun stress la layan aku.
12. jahit settle, suruh aku kumur2. and die bagi jab. dua2 bahu. satu antibiotik. satu pain killer. and all procedure complete! yippa!

seronok kan? im having fun through out the surgery. seriously. and its only takes 45 mins. aku ade bace yang sampai 2 jam. petua die, jgn keraskan badan. relexkan bahu goyang kaki time operate tu. and dengarlah berita banana! hahah!

the verdict, i wud say.. 'i didn't feel pain so far.' 
be it mase tgh drill, cabut and jahit. Alhamdulillah~
and dr ape yang aku bace, org kate lps bius abis akan rasa sakit yang amat. but again, i dont feel such pain sampai teramat rasa nak pengsan tu. cume rasa mcm mulut sengal. 

paham x?

mcm ko nak bukak mulut x boleh sgt. rasa mcm jaw tu lenguh kalo bukak. makan susah sket la. tp as long as die x sakit mcm pedih gile or berdenyut2 tu, dah cukup baik bagi aku. but still, yang susah bile mcm ni is aku susah nak gelak n cakap kuat2. kalo ckp pun aku mcm control gile bukaan mulut belah kanan. gitew~ detail sgt kan explaination aku.

lagi seminggu die swuh dtg balik bukak jahitan. member aku kate benang tu larut sendiri n edible. thats y i go.. "bukan boleh makan ke doc?" die x jawab ko....die jeling je aku. hahaha! dasar bnyak bunyik. paham la kan. kena la dtg tuuu... in total, aku dapat 4 days MC, 2 jenis antbiotik and bekalan pain killer secukupnya plus..gigi aku! hahaahha~

aku mcm suke la konsep doc tu. sumhow menenangkan aku. so sesape rase prob gigi, pegi la kat die. buang wisdom tooth dlm rm450 rsnye. aku xbyar. so aku x amik tau sangat. sume T*B bayor. klinik ni kat Desa pandan. dekat sebelah KFC desa pandan. Nama klinik is Klinik Pergigian Anda. korang try la. scalling ke ape patut. doc ni klakor. kekadang suke bebel. tp ngan aku, lagi die bebel, lg aku layankan smpai die stress. td pun de dah bising suh aku pakai breasest. jeles la tu kat gigi taring iolss~

thats all peeps! jangan takut ok. xsakit la.
:)

No comments: