amaran

aku suka cerita macam-macam. pasal itu la..ini la... campur-campur. penggunaan bahasa dalam blog ini adalah sgt tidak baik utk akademik especially yang mane nak pekse tu kan... but i dont care. sume benda n cerita serta ayat dlm ni adalah mengikut kesukaan aku sebab ini blog aku..bukan blog ko. so x payah la pandai2 nak kondem2 or komen2 ye. kalo ko suke menaip, sila buat blog sendiri and taiplah sampai lebam. i dont welcome any comment yg bersifat kepochi. tamat

Tuesday, October 2, 2012

Terjah Terengganu ^_^ (II)

oh key...macam biase, update tergendala dari aku.
ni sambungan dari entry terengganu nih.

aku selak2 draft entry. ade 44 okeh! meh la aku abiskan cite terengganu aku nih. actually member aku iesk request swuh upload gambar banyak2 sebab die nak pegi bulan april. now dah October, baru aku terhegeh2.

sowwy iesk!

pagi tu bangun dengan satu matlamat. iaitu... nasik dagang! kak senah amik kitorg kat hotel. check out siap2 sbb nnt ptg trus balik. die bawak kitorg to AZ Selera Timur. sebab kat sini yang glamer katenye. we are sooooooo excited sbb mmg nasik dagang punya pasal la wat prog last minit nih.

tp since kitorg punya breakfast tu dah dekat ngn lunch, nasik dagangnye habis! OMG!!! so kena tgu dlm 30 mins x silap aku la. sanggup okeh! so sementara tu makan la dlu roti canai and laksa terengganu.

ni la kedainye.
cool eh die punye signage
ni laksa serawak yang dimakan sementara menunggu
nasik dagang!! sbb benda ni la aku kat terengganu ;)
perut kenyang suka hati. target haritu nak balik b4 gelap. sebab the next day keroje. lagipun xmo lalu jalan kampaung time malam. x brani sgt. lepas makan tu terus shoot pegi TamanTamadun Islam. aku bace review pasal tempat ni. ramai kate syiok. so we give a try dah alang2 kat situ kan.

jgn tanya pasal tiket masuk sini. sebab aku dah lupe. korang tanya la encik google ok. jgn malas! hahaha. time kitorg pegi xramai orang. sebab sana sekolah x silap aku. so kosong je. naik tren sume pun lengang je. tp mungkin lokasi ni dekat2 laut. panas okehhh! memang syiok amik gambar time panas. tp panas die terik! nak bukak mata pun payah. sunglass aku plak tinggal dlm kete. kan dtg sini dgn drebar. kereta tinggal kat hotel.

kat sini seronok amik gambar sbb masjid2 yg dorg buat tu comel2. suke gile aku. santek! tapi ade beberapa la yang boleh masuk. ade video dlm tu cite ps sejarah2 masjid tu. dlm banyak2 aku paling suke is taj mahal. sbb kan berangan nak gi india tp x sampai2 lagi. jadi bergamba je lah yg mampu. *lap air mata*

taj mahal, india
masjid sultan, singapura
masjidil haram, mekah
err...ni ape tah. xigt la. dah lamo!


cubaan membuat pre-wedding shot!
ni masjid kat uzbekistan. unik kan. pandai la korang pusing kepala.

banyak lagi gambar masjid2 yang kitorg amik. tp lupe dah nama2 die. maklumla dah lame. but i would suggest sape yang pegi sane singgah in tempat. best la. cume aku xtau apsal mcm xglamer sgt. and paling pelik org lagi tau masjid crystal and masjid terapung drpd tempat ni.

kan.... ade gaya menteri pelancongan x aku bercakap?!

dah puas hitam2...pening2 aku kat sane tu. lbih kurang kul 2 kot. kitorg mencarik keropok losong utk dibawa balik. kopok ni mcm kopok lekor jgk. tp die mcm pendek2 sket. boleh pilih nak rebus ke nak goreng. atas nasihat kak senah, beli yang goreng. walaupun utk bwk balik kl. kat kl nnt boleh goreng balik. kalo beli yg rebus tu boleh jgk. ikut la ape korang nak beli.

and yes. beli kat ini kedai. adik beradik sgt. kemain panjang beratur. skali kak senah ckp org yg beratur tu sume org2 local! kao hado? bagi la chance pelancong mcm aku ni beli. ceeeewah! dorg kan boleh je mkn tu bile2..hurm. tp xpe. asalkan aku dpt portion aku seda. jgn bnyak komplen mast!


berjaya!
mission kopok accomplished! next stop. pasar payang! mau belikopok keping plak. kain2 sume ni aku xbeli de. to kak senah mmg nak carik kain ela. so layan la masuk kedai2 yg patut. minah tu kemain otai lagi kat sini. mcm YB lawat kampung. kalo ade mak aku ni, mmg abis sume die borong aku rasa. hahaha!

aku ngan wani plak mmg bukan manusia kain2 ni. manusia kaftan juga bukan. apatah lagi manusia batik. tidak sama sekali. jadi kami hanya menjadi boduguard kak senah merangkap pakar design. warne ape cantek. corak mane cun. sume la. ;P

memberi pendapat dgn penuh santai. cewah!
bile dah pegi je pasar payang. maknenye all checklist dah checked. marilah kita pulang. tapi sebelum tu. singgah dulu kat keropok lekor beratur yg mmg glamer gile kt sini. kak senah dah roger siap2 kat member die. swuh bungkuskan. so kitorg dtg amik je. kalo x wat camtu, ko kne amik nombor. pastu bunyi nombor mcm kat bank! kagum aku. tp bagi akukan. aku rase sume kopok tu sameeeeeeeeee je. hahaha! kopok losong tu ngn kopok lekor ni aku rasa ikan jugak. xkisah pun beli kat mane kalo ikutkan. ikan tetap ikan. wah! gitew~

harusla tapau yang siap goreng nak mkn dlm kereta
abis ronda, kak senah hantar kat hotel and weolss pun pulang. lewat dr ape yg kitorg target. dkt kul 4 jgk kot baru gerak. sepanjang jln aku enjoy the view. wani amik turn drive. awal2 aku dah ckp nak singgah kemaman beli satar. tp dok ralit berangan. dgn aircond kat muke. lagu hindustan. jln tepi laut. sudahnye tau2 kitorg dah lepas tempat tu. aku pun heran macam mane aku boleh terlepas. padahal area tu mmg sepanjang jln kot ade kedai2 jual tu. *hmpphh*

but tak mengapa. sebab semuanye aku lupe lepas jumpa kwasan ni! cun gile! ktorg stop tepi jalan and trun tepi laut. angin kuat. pastu laut mcm kt maldives je aku rase. ade batu2. so trun ang bergambar mcm org hilang akal. 2 org pun boleh. letak atas batu! but of course aku x ltk sume pic. malas nk upload. tp kat FB ade la sume gambar santek2 tu. :)

weehoo~
basically tu la last stop kitorg. kemain menghayati laut smpai xsedar dh lambat. malam jgk la redah jln kg. tp alhamdulillah sume selamat. smpai umah dlm kol 10 kot. balik je family aku terus hadap kopok lekor. syiok jgk buat road trip ccamni. aku xpernah terpikir aku akan drive to terengganu. but i did!

sekian saja kisah terengganu trip aku dan wani.

-end-

No comments: