amaran

aku suka cerita macam-macam. pasal itu la..ini la... campur-campur. penggunaan bahasa dalam blog ini adalah sgt tidak baik utk akademik especially yang mane nak pekse tu kan... but i dont care. sume benda n cerita serta ayat dlm ni adalah mengikut kesukaan aku sebab ini blog aku..bukan blog ko. so x payah la pandai2 nak kondem2 or komen2 ye. kalo ko suke menaip, sila buat blog sendiri and taiplah sampai lebam. i dont welcome any comment yg bersifat kepochi. tamat

Monday, February 14, 2011

Budaya membaca yang bagus..

Meh la dengar aku cite pasal budaya membaca..
Dari kecik aku suke membaca.
*bajet tergolong dlm golongan bijak*

haha!

eh tapi betu la..
buku peter and jane tu time tadika sume pn aku dah khatam.
tu la bagusnye aku masuk tadika aku tu...
kalo masuk tadika lain aku rase jangan harap aku suke membaca..

ko bayangkan...
tiap2 hari aku kena mengadap guru besar yang name die Mr Omar.
die ni omputih. wife die pn faridah.

mengadap die dan bace buku peter and jane tu..
aku xtau la tu utk aku sorang ke hape.
sbb aku kan x amik tau pasal org lain.
tau2 je time rehat kena masuk bilik guru besar bace kuat2 depan die.

pastu ade sesi tgk kartun.
abis je tgk kartun tu, kena masuk classroom and lukis balik kartun yang aku tgk tu.
cool kan!

oh ye... aku dah terlari topik!

ok ok...
bile dah besar sket, aku suke bace buku misteri..
penyiasatan la... ape la..
kalo jalan2 kat mane2 jumpe kedai buku je..
mesti aku heret ayah masuk.

and being en musa, die x kesah pun blikan buku utk aku. walaupun komik!
sebab aku penah dgr mak aku bising kat ayah aku sbb blikan aku majalah gila2 ngan doremon.
and itu en musa bilang..

"biar la...dia nak membaca.."

dah habis zaman bace buku misteri aku...
aku pun berkecimpung dlm bace novel.
ko tau je la...novel berhantu weh..
selagi x abis, slagi tu mengadap.
x makan pun xpe.
mak aku slalu bising kalo dh smpai tahap xreti nak berenti.

mungkin sebab suke membaca ni, aku jadi org yg x ske sgt tgk tv.
mungkin la kan...

zaman bace novel aku sgt lame.
sampai la dah besar ni pn ske.
tp skrg jrg dpt bace.. busy kononnye..

tapi tu la...
sekali lagi aku perasan skang, walaupun minat bace aku kat novel still ade. aku dah suke bace buku2 macam knowing your personality la.. love is a verb la. how to deal with people la...

ha...

zaman dah berubah kan...
tapi dari dulu sampai sekarang..

aku x ske bace surat khabar.
aku x ske bace buku skolah..
aku x ske bace fakta la kirenye..

mase blaja dulu pun, kalo terpaksa bace benda2 fakta ni, aku jadikan benda tu kartun. so aku je yg paham nota aku. x pun kang aku tukar2 la name benda2 dlm tu jd mcm watak2 ikut ske aku.. lagi senang igt kot..

x suke sgt fakta kan..
sudahnye aku keja mengadap contract..
sume pun contract..

phew~~

dalam family aku, yang aku tgk hajar pun ske bace.
mungkin kitorang masuk tadika yang same kot.
kalo ikut cikudin tu...
masuk je kedai buku die start la buat drama nak pitam la hape la...
tapi cube kalo shopping barang2 mekap.
hidup je!

cisss~~

pompuan ni skang masih lagi di alam suke bace novel. kat umah tu berlambak2 dah buku.. haih!

ini saya yang baik. bagi la ape pun. novel, komik, blog, magazine..aku layan je. tapi no newspaper plss!
member sekufu yang boleh dok dlm bookstore berjam-jam. lagi2 kat kinokuniya tuh! marbeless!

No comments: