amaran

aku suka cerita macam-macam. pasal itu la..ini la... campur-campur. penggunaan bahasa dalam blog ini adalah sgt tidak baik utk akademik especially yang mane nak pekse tu kan... but i dont care. sume benda n cerita serta ayat dlm ni adalah mengikut kesukaan aku sebab ini blog aku..bukan blog ko. so x payah la pandai2 nak kondem2 or komen2 ye. kalo ko suke menaip, sila buat blog sendiri and taiplah sampai lebam. i dont welcome any comment yg bersifat kepochi. tamat

Monday, November 16, 2009

kenapa susah sgt org tua nak terima pendapat org muda?

teringat kisah2 yg lepas..
perbincangan dan perjumpaan yg buat aku terpikir satu benda..
aura senget aku dh meresap nih..
oh..aku mahu susun ayat2 pujangga!

tunggu sat noo..nenek nak stretching dulu..

[start]

org kate..hidup kena ade adab..
adab sopan..
budaya kena ikut..
untuk jadi melayu yg tulen..
kena sopan, santun, hormat org tua..
sume tu slalu aku dgr dari org tua2.

kita kena hormat org tua..
kena jaga hati org tua..
kalo org tua slh..tegur elok 2..
guna ayat halus..ayat berlapik..

atas sebab..
hati mereka perlu dijaga..
hati mereka perlu diambil kira..
itu..
budaya kita..
budaya dan adat yg buat kita bangga bergelar melayu..

kata orang..
melayu penuh kesopanan..pandai menjaga hati..
ada sikap toleransi yang tinggi..

tersenyum..
bangga sedikit..

tapi..
menjadi aku..
org yg suka pikir bukan bukan..
merasakan budaya ni tak adil..
ini pandangan aku..
aku x jemput sesiapa utk bahaskan pandangan aku ni..

pemahaman aku setelah 25 thn bergelar melayu,
yang muda perlu menghormati si tua..
yg tua, ada hak utk kata apa saja..
x perlu fikirkan yg muda..
perasaan si muda tak perlu diambil kira..
pandangan si muda tak cukup berguna.

ah! budak muda..
kurang pengalaman, kurang segalanya..
buat apa hendak dikira?
menhabiskan masa aja..

selama ni mmg ni yang aku nampak.
budaya melayu ni terlalu menjaga hati warga tua..
tp yg muda?
tak punya hatikah mereka?

aku semakin yakin dgn pandangan aku ni..
ada benarnya kan?

aku bagi satu situasi.
pilih baju.
dan dua watak.
satu sang muda dan satu si tua.

si tua pilih baju A sbb bagi dia dah cantik la tu..
sang muda cuba bagi pendapat..

muda : tua, yang tu kurang kena ngan tua. cuba yg ni..lebih cocok.
tua : x mahu la..yang tu warna kuning.
muda : eh? apa salahnya warna kuning? selama ni pn kn tua pakai baju kuning. xde masalah pun.
tua : eh kau ni muda..ko tgh bercakap dgn aku yg tua ni tau. jgn nak kurang ajar sgt. dulu mmg la warna kuning. tp kuning pekat. aku xnk kuning cair ni.
muda : takde la..cuma bagitau je. pendapat.
tua : sedar la sikit..ko tu brckp ngan tua ni. bukan dgn budak2 tau..aku tau ape aku buat.

hmm..simple kan..
situasi yg aku gmbarkan ni mungkin terlalu ringkas..
tapi cukup utk kita semua fahami yg pendapat sang muda tak diterima.
dan si tua x suka apa yang dicadangkan oleh muda.
lantas menggunakan ketuaannya utk membalas pendapat sang muda.

pernah tak si tua tu fikir yg sang muda cuma ingin yang terbaik utk dia?
terdetik tak kat hati si tua yang sang muda hanya memberi pendapat semata.
kurang ajar?
tidak berniat pun sang muda hendak jadi kurang ajar.

muda tidak minta pendapatnya di terima.
sekurang-kurangnya..
dihargai..
hargai pendapat dia..
hargai kasih sayang yang dia cuba salurkan kepada si tua tadi..

di balik sana..
sang muda berhiba..
pendapatnya disalah ertikan..
penjelasannya tak mahu difahami..
tapi si tua..
bangga..
dpt mengajar sang muda kononnya..

adil?
seronok rupanya jadi si tua kan..
semuanya dia yg betul..
dia yg hebat..
x pernah salah ibaratnya..

[abis dah]

mood bermadah2 aku dah xde..
skang do it my way..
ehem2!

jgn salah paham dgn apa yg aku nk sampaikan ni..
aku tau.. x semua si tua mcm tu..
tp berapa kerat je si tua yg suka terima pendapat sang muda?
mungkin bagi si tua..egonya akan tercabar..
mungkin kalo dorg terima pendapat org muda..dorg rasa diri dorg bodoh kot..

entah la..
masing2 boleh berfikir..
lagi tua..sepatutnya lebih matang..
sepatutnye lebih tau mengawal perasaan..
bagi contoh yg baik tuk yang muda..
mcm tu kan sepatutnya?

bukan menengking2..
bukan menuduh2..
tidak..tu bukan caranya..

kalo si tua mahu sang muda hormat dia..
mcm tu jugak sang muda..
mane boleh kite hormat die sbb tua..
tp die xsedar diri..
menengking2 ikut suka..
kang kalo yg muda ni dah start menengking..
runtuh klcc tu..
camno??
nak bina balik??
oppss!! tetibe!

haish!

tak paham aku...
takpe la..disebabkan aku agak muda lg..
biar aku sampaikan ape org muda mahu katakan..

wahai tua2 sekalian..
lapangkan minda..
bersihkan hati..
tenangkan jiwa..
cubalah belajar menerima..
kalo si muda boleh..
mengapa tidak si tua?

kan kan kan...
senang cita..
hidup ni kene ada give and take..
kalo asyik tua je take..mane aci..
give la sket kan..

adat, adat jugak..
budaya, budaya jugak..
tp ikut peredaran zaman nih..
kite kne la adjust sket2..
supaya seimbang..dan hidup harmoni.
xpayah nak bergadoh2 antara tua ngan muda..

"tua..oo tua..udah le tu tua..moh kite beli baju"
ha..camtu la kalo nak menegur yg tua. x gitew?? larikss!!

yg muda ni pun bakal jadik tua jugak..
yg tua pn pernah merasa muda..
same je..
so marilah sama2 menjaga perasaan org disekeliling kita..

oh by the way..
aku buat entry ni pn dgn penuh hati2..
*aku kan melayu jugak..minang lagi*
takut ade org tua yg tersinggung bila baca nih..
ampun yeh!
nasib la..sape swuh bace..
lalallala~~

ok lah bye~~

6 comments:

Anonymous said...

ha!mmg,.,.semakin tua semakin emo ckit depe smua nih!klo rase kuang ajar lg byk bnde buleh kuang ajar dari nk ckp psal family day..huh!

go taliban!

Anonymous said...

kekadang konfius... apa yang "tua" kategorikan sebagai kurang ajar???

bukankah kadang2 yang "muda" belajar & amalkan dr apa yg "tua" lakukan??

So saper dulu yg berkurang ajar??

macam persoalan ayam & telur... mana yg jadi dulu... hurmmm

Mast said...

owh!! pebuh emosi plak korg bab2 nih eh..
sabar2..
hurm..nmpaknye bkn la aku sorg je org muda yg rase cmtu..
hikss!!

Anonymous said...

bila bace topik ni baru tau camna perasaan org muda terhdp org tua tp yg silap org muda x berani beri pndpt semasa meeting dh abis meeting baru nk bersuara itu ph dlm blog je...anyway penutup bab ni silap ckit dh elok beri pendpt ltk gambar org tua yg dh nyanyuk terlupe pakai baju mrk x berdosa org yg tengok gambar dpt dosa sbb tengok aurat org tp yg malang org yg masukkan gambar dpt saham dose juge.. fikir dulu sblm update ttg dosa & pahala yg kite akn dpt dr setiap ape yg kite tulih. ia akan menjadi saksi di akhirat nnt.. pahala umpama duit semasa d dunia byk pahala besarlah rmh d sana

Anonymous said...

telur ngan ayam mana jd dulu ye...
haa...
"bapak ayam tol???"
huahuahua...

Torres said...

go go Abu Sayap Burung!!!!!