amaran

aku suka cerita macam-macam. pasal itu la..ini la... campur-campur. penggunaan bahasa dalam blog ini adalah sgt tidak baik utk akademik especially yang mane nak pekse tu kan... but i dont care. sume benda n cerita serta ayat dlm ni adalah mengikut kesukaan aku sebab ini blog aku..bukan blog ko. so x payah la pandai2 nak kondem2 or komen2 ye. kalo ko suke menaip, sila buat blog sendiri and taiplah sampai lebam. i dont welcome any comment yg bersifat kepochi. tamat

Wednesday, June 16, 2010

entry ni panjang..

bile duduk2 aku terigt cita2 aku mase dulu2.. zaman sekolah cikgu sume tanye kite nak jadik ape kalo dah besar kan. tapi kenapa bila sekarang ni xde sape pun tnye aku nak jadik ape bile dah besar? apsal ek? padahal aku blom besar lagi.

*heran*

yang aku igt..dulu ak nak jadik doktor. cite2 tu start dr aku darjah 6. sebabnye adalah.. nenek aku meninggal mase aku darjah 6 sbb lukimia. adik sdare aku pulak meninggal ms dia darjah 3 kot..sebab barah tulang. ade mcik aku plak sebab kanser tetek. so aku nak jadik doktor. nak ubatkan sakit2 tu.. aku xnak org lain meninggal sbb sakit2 tu.

*termenung..kak et, wa terigt kat nenek la..*

mase nenek sakit, die dok dlm wad for xtau la bape lame. tau2 je la kalo dah dok dlm tu..mcm2 doktor eksperimenkan. hati kena buang la..bla bla la la...mcm2.. p.cik n m.cik aku sume gilir2 la jaga nenek. aku almost everyday gi spital sbb ampang puteri dkt ngan umah aku. so mak msti singgah lps jmput aku balik skolah.

mase tu aku kecik la jgak kan. drjah 6. tp ckup utk aku pham keadaan. nak masuk bilik nenek kne pkai pnutup mulut. kena pakai apron.. sume sbb tkut kuman dr luar masuk kat nenek..tapi aku xpakai pun bnda2 tu. agaknye sbb aku xde kuman. hehe!

dlm bilik nenek, aku slalu dok tepi tingkap yg kat tepi katil nenek. sambil tgk2 highway ampang yg bertingkat skang ni. dulu xde... kat sudut tu.. aku nampak cik cu aku nangis bile nenek mula cerita pasal mati.. aku tgk 'muka-pura-pura-xde-apape-jadik' mak aku bile nenek bukak cerita arwah org tu..arwah org ni.. aku ingat umi aku pujuk cikcu yg dah xboleh tahan nangis die bile tgk keadaan nenek. sume aku igt. senyum nenek pun aku igt.. :)

ade sekali tu..nenek terigin minum air tebu. tapi die nak air tebu pasar malam kat umah die tu. mase tu xde pasar malam. so mak aku bli la air tebu kat kafe hospital tu. tp bile nenek minum, die tau tu bkn air tebu pasar malam. aku igt lagi camne nenek hulur cawan tu balik kat mak. aku dgr lagi cara mak pujuk nenek sruh minum je air tebu tu..

*rindu nenek..~~*

mase nenek dah mula xsedar, pakcik2 n makcik2 aku decide nak bawak balik. masa kat umah, ktorg kazen2 sume duduk keliling katil nenek sambil baca yassin. xputus2.. bile penat..pg tido. org lain pulak ganti. bgn tido..aku cuci muka..amik wudhuk and duduk balik sebelah nenek. baca yassin lagi..

nenek dah xsedar..badan dia tersentak2. ayah ckp sbb ubat2 dlm bdn nenek. kalo tgn n kaki nenek terkeluar dr katil, kitorg rapatkan balik. banyak kali jadi mcm tu. leher nenek pulak kena tebuk. masuk tiub utk ape pun aku xtau.. sepanjang malam bacaan yassin tuk nenek xputus2..

bile dah pagi. org mula ramai dtg. aku dok tepi katil ngan baju tido. so emak aku pun sruh mandi. bile aku pergi rumah belakang, aku nampak 2 org p.cik aku tgh rehat. so aku pun pegi la masuk toilet.

bile dah abis mandi, aku pakai baju kurung yang nenek blikan tuk aku ngan fara. warna oren. fara punya warna merah. corak same. warna je lain. aku tgk rumah belakang xde org dah. sunyi. aku takut. trus masuk dapur. aku nampak sume org dah brkumpul kat hall.. berlari la aku nak gi hall. pastu bertembung ngan obo yg tgh nangis2. (obo tu abg sdara aku) obo kate nenek dah xde..

*........ *

bile aku sampai je depan. dorg dah tutup muka nenek. betul..nenek dah xde..

*..... speechless .... *

aku carik ayah. aku tanye ayah lagi betul ke nenek dah meninggal? ayah suruh aku ckp innalillah and amik wudhu baca yassin. maknenye mmg betul la nenek dah meninngal.masa tu zohor. sbb mak kate bile nenek meninngal je terus azan zohor..

aku dok kat ruang tgh rumah. nangis2..sbb obo pun tgh nangis dpn aku mase tu. org lain pun nangis. time tu la fara baru sampai dgn baju kurung merah die. die pun mate dah merah2. pak ngah aku baru jemput die dari asrama mase tu. aku pun ikut fara gi tgk nenek. kali ni aku dapat gk muka nenek.

mase kapankan nenek, aku pegang kain yg dijadikan tirai. sampai la siap. elok je abis kapan, terus azan asar. pastu sembahyang jenazah kat umah. and kebumikan. cepat sgt. sume benda siap cpt. org yg dtg xtau pun nenek meninggal. dorg nak dtg melawat. tp jadi dtg tgk org meninggal. x silap aku, ade jgk yg dtg tp xsmpat tgk nenek.

tu 1st experience aku hilang org yang aku syg. aku syg nenek. masa aku kecik, aku dok umah nenek. nenek jaga aku, fara and obo. obo tu cucu kesygn. aku ngan fara slalu jeles ngan die mase kecik2 dulu. haha! lawak je..

nenek slalu backup ktorg. atuk garang. kdg2 nenek yg kena mrh ngan atuk sbb ktorg.tp ktorg syg gak atuk. atuk pun dah xde. lepas atuk ngan nenek xde, aku rase xmcm dulu. dulu slalu gak berkumpul. kalo raya meriah. tp skang raya xsyiok. sbb aku dah besar ke?ke sbb aku dah kena bg dwet raya? haha!

nenek x pandang camera la plak. yang tu atok..
kalo pandai cari aku!
hehe~

dah la..enuff la sesi terkenang n mengenang ni. sedih aku. hidup mesti diteruskan kan. nite all.

p/s: al-fatihah utk nenek, atuk, mahfuz, mohsin,
pakngah, cikcam and muslimin & muslimat.
semoga dorg ditempatkan di kalangan
org2 yang beriman.
amin~



1 comment:

ClipperSeep said...

waah sedih la baca entry yang ni.... shows that you have such a soft heart.